Skip to content

På tur med Karsten og Petra

– og barna våre selvfølgelig!

Gjennom vinteren hadde vi lest boken ”Karsten og Petra i Tivoli” – en barnebok som handler om å reise på tur til København. Boken er illustrert med koselige tegninger og guttene våre liker den godt.

Den sommeren skulle vi på ferie til Danmark, og boken hadde vi med i bagasjen. I bil på vei fra Jylland til København, fikk vi idéen om å følge i Kasten og Petra sine fotspor. Det viste seg å være en genial idé for vår familie!

Det første vi gjorde var å reise til Tivoli. Rett på utsiden ligger et bamseverksted og der fikk guttene gjøre akkurat det Karsten og Petra gjør, nemlig å lage hvert sitt kosedyr. Da bamsen var ferdig, fikk den flytte inn i et papp-hus med hank, slik at de kunne bære den selv. Historien om å lage eget kosedyr, var noe guttene likte spesielt godt i boken. Dette var toppen av lykke!

Deretter ruslet vi inn i Tivoli. For å ”spare” litt penger kjøpte vi klippekort med 10 klipp (for noen hundre kr.) og var så naive at vi trodde det var ett klipp per tur … men det var det ikke! Vi startet med hele familien i en liten og søt karusell, men da var hele klippekortet, pluss litt ekstra brukt opp. Hvis dere planlegger litt bedre enn oss, kan dere komme tidligere på dagen, og dermed kjøpe dagskort til de aller ivrigsete. Slike som meg kan plasseres på kafé med en god bok, for i Tivoli er det noe for en hver smak …

Karsten og Petra besøker Glyptoteket, et museum som er spennende for barn i alle aldre. Hvis man er heldige, slik som i vinterferien, kan man for eksempel lage bamsen sin om til en mumie – og den blir ikke ødelagt! Kaféen har visstnok meget god mat, og skal vi tro lille kanin, er det en pen kafé også!

Men – tilbake til boken! Der fortelles det om en flodhest som gjemmer seg! Hvis man en gang besøker Glyptoteket, kan man prøve å finne den. Det måtte vi! Guttene løp fulle av iver inn i museet for å lete, og fant flodhesten! Jeg forteller ikke hvor …

De fleste barn liker mumier og i kjelleren på museet bor det flere. Våre barn, som den gang var 3 og 5 år gamle, syntes det var SÅ skummelt at de nektet! De har sett for mye Scooby Doo, der det til stadighet løper mumier med bandasje på slep.

At de ikke fikk sett mumier, gjorde ingen verdens ting. Det var spennende nok å være i samme bygning. Dessuten fikk vi voksne sneket oss ned i kjelleren, og tok noen bilder som minne – woooooaaaah …

Da vi var ferdige og skulle til å gå, kom vi i snakk med en av guidene som jobbet på museet. Vi viste frem at Glyptoteket var nevnt i denne norske barneboken. Hun ble så glad og rørt at vi fikk en klem, før hun løp av gårde for å vise boken til kollegaer. Hvis dere vil klemmes, kan dere prøve det samme …

På vei hjem fra Danmark tok vi ferge, slik som Karsten og Petra også gjør i boken. Det var fornøyelig å se hvordan barna kjente seg igjen. De løp inn på lugaren for å se om den lignet det de hadde sett illustrert i boken.

Barn elsker gjentagelser! De kan høre en historie 100 ganger, uten å bli lei. Når de i tillegg får oppleve historien, får det hele en ny dimensjon!

Jeg anbefaler – les boken med barna deres og reis på tur til København! Og til forfatteren av boken, lag flere reisebøker med Karsten og Petra!