Skip to content

Med baby til Roma

Å reise med en 2 måneder gammel baby, kan være ganske enkelt. Ja, hvis man ser bort fra nattevåk og slikt       – men man kan vel like godt være trøtt på tur, som hjemme.

Vi tok med baby, svigerfar, stor barnevogn, bilsete, samt noen kofferter og fløy til Roma. Vi reiste grytidlig om morgenen, og babyen sov i bilen på vei til flyplassen. Fordelen å ha med eget bilsete var mange. Vi slapp å vekke babyen, og løftet bare bilsetet ut av bilen. Vi fikk lov til å ha med setet fram til gaten, og da vi kom dit fikk vi ta det med inn i flyet. Dette er ikke vanlig prosedyre, men vi fikk tillatelse da det var god plass. (Ønsker man at babyen skal sitte i bilsete på flyturen, må man egentlig kjøpe en barnebillett). Vi festet setet i den ledige stolen mellom oss, og der sov han godt gjennom hele turen. Det kjentes tryggere enn om jeg skulle hatt han på fanget, med sikkerhetsele rundt magen.

Det er ikke vanlig at drosjer i Italia har med bilsete til barn, og da er det fint å ha med eget. I Italia kjører bilene ”litt” fortere enn i Norge.

Vi reiste i november og var litt usikker på været. Derfor pakket vi med dyne til Gustav, noe jeg var glad for i etterkant. Ikke bare fordi det var så kaldt, men alle gatene er belagt med brostein, og det gjør at vognen rister. Vi la dynen under babyen og det hjalp!

Det fungerte bra første dagen med sol og nydelig temperatur, men om kvelden da solen gikk ned ble det kjølig. Vi fikk låne en pute fra hotellet og la den under babyen, mens vi pakket dynen over han. Han lå  god og varm som “Prinsen på erten” – og vi var glade for å ha pakket med vinterjakker.

Italienere elsker babyer! Bare å få den oppmerksomheten – er verdt turen! Nyt det! Noen øyeblikk jeg aldri vil glemme:   Vi skal inn på en lunsjbar for å få oss litt mat. I døren møter vi to elegante unge menn i dress. Begge stopper opp, bøyer seg over vognen, koseprater litt på italiensk til babyen vår, for deretter å utbryte ”BELLA!”. De nikker høflig til oss, og går så videre ut i Romas gater … Wow! Det har jeg aldri opplevd i Norge! I tillegg hadde vi en herlig opplevelse på en restaurant. Vi skulle spise middag, men Gustav var litt urolig. Det var da en nydelig, litt eldre Italiensk kvinne spurte forsiktig om å få holde han. Dermed bysset og kosepratet hun med lille Gustav, slik at både han og vi fikk en hyggelig kveld. Gustav lå fornøyd og kikket opp på hennes ansikt i sikkert en time!

Å reise med barn som fullammes er veldig greit, bare ikke barnet reagerer på at du spiser annerledes mat. Gustav har alltid hatt sensitiv mage. Jeg kunne for eksempel ikke spise mat som inneholdt mye melk, for da fikk han vondt i magen. I Roma fulgte jeg bare de vanlige rådene, og merket ingen forskjell på babyen der, sammenlignet med Norge.

Jeg ammet Gustav over alt, men for å vise hensyn, dekket jeg meg til med et sjal og snudde meg litt bort. Rett og slett fordi det er slik de italienske kvinnene gjør det. Har babyen begynt å spise grøt og annen mat, er det et godt utvalg babymat i Roma. Faktisk kan man koke ”grøt” av bittesmå pastakuler. Den er nydelig med en smørklatt og litt parmesanost på toppen… Er man usikker, kan man pakke litt mat i kofferten.

Ellers har Roma alt en baby (og oss voksne …) trenger – og mer til. Litt annerledes ting enn i Norge, blant annet en stooor rågummi smokk. Den elsker vår sønn inderlig, men kjøp en snor og fest den fast i jakken, for denne smokken spretter langt og forsvinner. Jeg kan også nevne at de har Monclear-klær til barn og en fantastisk lekebutikk som heter Imaginarium. Og for de som har fotballinteresserte barn hjemme, er det obligatorisk med en tur innom butikken til Romas fotballklubb. Vi reiste rett før julekalendertid, og jeg kan røpe det var populært med AS Roma blyanter i kalenderen.

Reiser man på tur med en baby, trenger man ikke ta de samme hensyn man bør med litt eldre barn. Man kan nesten gjøre det man vil, som for eksempel å se hverandre dypt inn i øynene, mens man nyter en bedre middag … Og hvis babyen sover i vognen under hele måltidet, ja, da har man litt flaks!

Apropos mat – et kjempehyggelig sted å spise i Roma er La Sagrestia, som ligger i nærheten av Pantheon. Det er en restaurant vi sannsynligvis ikke ville valgt om vi var alene, men takket være min svigerfar som er godt kjent i Roma, fikk vi oppleve dette herlige familiedrevne stedet. Jeg kan finne på å velge restaurant etter interiøret, og det trenger ikke bety god mat. La Sagrestia er ingen fancy restaurant, men de lager mat med hjertet og det er alltid lurt. Jeg får vanligvis ikke tårer i øynene av god mat, men her var forretten så god at jeg ble rørt. Den besto av rucolasalat med Bresaolaskinke og parmesanost i flak – med en lime”squize” på toppen. Det var himmelsk godt!

Vi gikk rusleturer til Galleria Borghese som ligger på høyden i parken Villa Borgese. Et galleri vi ble anbefalt av Janne Greibesland, en norsk kunstner bosatt i Roma. Som hun sa – et akkurat passe stort (i Italiensk målestokk ganske lite) galleri for de som reiser med baby. Jeg kan anbefale det videre. Særlig likte jeg skulpturen “Pluto and Proserpina” av Bernini, muligens fordi jeg overhørte en guide fortelle historien om skulpturen til en gruppe turister – med innlevelse! En sterk historie! Vær klar over at billetter må reserveres i forkant, da de ikke slipper inn for mange samtidig.

For å komme opp på Borgesehøyden, fant vi en vei til venstre for Spansketrappen (nesen mot trappen). Det er en liten dytteetappe, men dog å foretrekke fremfor å bære vognen opp 138 trappetrinn. Oppe på høyden er det nydelig utsikt over byen, og selv i november var parken vakker med blomster og spektakulære pinjetrær.

Vi kom hjem til Norge, snø og kulde, fremdeles like trøtte, men med en god dose kulinariske og kulturelle opplevelser i kroppen – og det kjentes godt!